Tämä on viimeinen kolumnini Viikko Pohjois-Karjala lehdessä. Sen sijaan, että olisin jättämässä hyvästejä, olemme yhdessä uuden äärellä: seuraava kolumnini ilmestyy lehdessä, jonka kannessa lukee Itäsuomalainen.

Me­di­a­ken­tän krii­sis­tä ja myl­ler­ryk­ses­tä on pu­hut­tu jo vuo­si­kau­det, ja mo­nes­ti tar­jol­la tun­tuu ole­van lä­hin­nä kes­kit­ty­vää omis­tus­ta, su­pis­tu­via toi­mi­tuk­sia, mer­ki­tyk­se­tön­tä klik­ki­ot­sik­ko­tauh­kaa ja taus­tois­taan ir­ral­li­sek­si jää­viä uu­ti­sia. Kaik­ki­al­la kar­si­taan, ka­ven­ne­taan ja ho­e­taan, mi­ten me­dia on krii­sis­sä. Vii­mei­sim­pä­nä ”muu­tos­neu­vot­te­lu­jen” – siis su­pis­tus­ten – koh­teik­si ovat jou­tu­neet yri­tys­kaup­po­jen myö­tä me­di­a­kon­ser­ni Kes­ki­suo­ma­lai­sen omis­tuk­seen pää­ty­neet Kar­ja­lan Hei­li ja Pie­lis­jo­ki­seu­tu.

Poh­jois­kar­ja­la­lai­sen sa­no­ma­leh­den uu­dis­tu­mi­nen itä­suo­ma­lai­sek­si me­di­ak­si on roh­kea esi­merk­ki sii­tä, et­tä me­di­a­ken­täs­sä voi men­nä myös val­ta­vir­taa vas­taan.

Poh­jois­kar­ja­la­lai­sen sa­no­ma­leh­den uu­dis­tu­mi­nen itä­suo­ma­lai­sek­si me­di­ak­si on roh­kea esi­merk­ki sii­tä, et­tä me­di­a­ken­täs­sä voi men­nä myös val­ta­vir­taa vas­taan. Itä­suo­ma­lai­nen ei kui­ten­kaan ui vas­ta­vir­taan yk­sin. Sa­maan ai­kaan toi­saal­la jouk­ko ko­ke­nei­ta jour­na­lis­te­ja ra­ken­taa Uut­ta jut­tua, jon­ka ta­voit­tee­na on aloit­taa pää­toi­mit­ta­ja Ol­li Seu­rin joh­dol­la päi­vit­täin jul­kai­se­va uu­si me­dia vuo­den 2025 alus­ta.

Sii­nä mis­sä Itä­suo­ma­lai­nen jat­kaa Viik­ko Poh­jois-Kar­ja­lan har­teil­ta, Uu­si jut­tu aloit­taa tyh­jäs­tä. Pro­jek­tin kat­ta­vis­sa taus­ta­sel­vi­tyk­sis­sä on sik­si kuu­los­tel­tu tark­kaan, mitä suo­ma­lai­set me­di­al­ta ha­lu­a­vat, ja vies­ti on ol­lut sel­vä. Ai­nai­nen huo­no­jen uu­tis­ten vir­ta ja mer­ki­tyk­se­tön höt­tö ei­vät ole sitä, mitä lu­ki­jat ha­lu­a­vat. Myös me­di­an omis­tuk­sen kes­kit­ty­mi­nen har­vo­jen kä­siin huo­let­taa. Yh­teis­kun­nal­li­sel­le jour­na­lis­ti­sel­le me­di­al­le, jos­sa klik­ki­ot­si­koi­den si­jaan ker­ro­taan ai­dos­ti mer­ki­tyk­sel­li­sis­tä asi­ois­ta ja ava­taan uu­tis­ten taus­to­ja, on Uu­den ju­tun tun­nus­te­lu­jen mu­kaan ti­laus­ta.

On ilah­dut­ta­va huo­ma­ta, et­tei ole me­dia-aja­tus­ten­sa kans­sa yk­sin; muut­kin ha­lu­a­vat pa­rem­paa. Sik­si ei oi­ke­as­taan ole­kaan niin yl­lät­tä­vää, et­tä Uu­den ju­tun ja Itä­suo­ma­lai­sen taus­ta-aja­tuk­sis­sa on pal­jon sa­man­kal­tai­sia ra­ken­nus­pa­li­koi­ta. Toi­sen­lai­nen me­dia on mah­dol­li­nen, ja ai­ka tun­tuu nyt sil­le kyp­säl­tä. Minä ti­laan mo­lem­mat.

Vee­ra Hä­mä­läi­nen