Siun sotessa on aloitettu palvelustrategian toimeenpano. Perustasolla strategia perustuu seitsemään laajan palvelun sote-asemaan, joihin palveluja keskitetään.

Sa­mal­la lak­kau­te­taan ter­vey­sa­se­mia ym­pä­röi­vis­tä kun­nis­ta. Nämä kor­va­taan liik­ku­vil­la pal­ve­luil­la pää­o­sin kiin­teis­sä toi­mi­pis­teis­sä.

Toi­meen­pa­no on aloi­tet­tu Nur­mek­sen sote-ase­mal­ta, jo­hon siir­re­tään Juu­an kun­nan ja Val­ti­mon pi­tä­jän ny­kyi­set toi­min­not. Pal­ve­lu­jen jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­mal­la on yleis­tä mie­len­kiin­toa sik­si, et­tä pai­kal­lis­ten vai­ku­tus­ten li­säk­si on vaa­ra, et­tä täs­tä tu­lee sap­luu­na, jota vir­ka­hen­ki­löt so­vel­ta­vat kaik­ki­ne puut­tei­neen lop­pui­hin kuu­teen sote-ase­maan koko maa­kun­taan.

Val­mis­tu­neen suun­ni­tel­man hen­ki on, et­tä vain la­kien mi­ni­mi­vaa­ti­muk­set täy­te­tään. Mi­tään pe­rus­ta­son pal­ve­lu­ja vah­vis­ta­vaa ja ke­hit­tä­vää suun­ni­tel­ma ei si­säl­lä.

Sote-uu­dis­tuk­sen ta­voit­teis­ta pe­rus­ta­son ja eri­kois­ta­son in­teg­raa­ti­os­ta tai toi­saal­ta so­si­aa­li­pal­ve­lu­jen ja ter­veys­pal­ve­lu­jen in­teg­raa­ti­os­ta ei mai­ni­ta edes ta­voi­te­ta­sol­la.

Juu­ri pe­rus­ta­son pal­ve­lut ovat kui­ten­kin elä­kei­käi­sel­le vä­es­töl­le olen­nai­set. Esi­mer­kik­si pit­kä­ai­kais­sai­rauk­sien hoi­don jat­ku­vuus edel­lyt­tää sään­nöl­lis­tä seu­ran­taa, sa­moin li­sään­ty­vä tar­ve so­si­aa­li­pal­ve­lui­hin. Vah­vis­ta­mal­la pe­rus­ta­soa vä­hen­ne­tään kal­liin eri­kois­sai­raan­hoi­don tar­vet­ta. On pääs­tä­vä oma­hoi­ta­ja-mal­liin sekä so­si­aa­li- et­tä ter­veys­pal­ve­luis­sa ja oma­lää­kä­ri-mal­liin ter­vey­den­huol­los­sa.

Tu­lem­me nä­ke­mään ka­tast­ro­fe­ja.

Etä­pal­ve­lu­jen voi­mak­kaan li­sään­ty­mi­sen vuok­si tar­vi­taan tu­et­tu­ja di­gi­pal­ve­lu­jen asi­oin­ti­pis­tei­tä. Kai­kil­la, var­sin­kaan iäk­käil­lä, ei ole tek­niik­kaa ei­kä ky­kyä käyt­tää mo­ni­puo­lis­tu­via etä­pal­ve­lu­ja it­se­näi­ses­ti ko­toa. Pal­ve­lu­jen yh­den­ver­tai­sen saa­ta­vuu­den ni­mis­sä pi­tää ol­la paik­ka, jos­ta etä­pal­ve­lu­ja voi käyt­tää tur­val­li­ses­ti ja il­man omia di­gi­tai­to­ja.

Poh­jois-Kar­ja­lan vä­es­tös­tä 31 pro­sent­tia on 65 vuot­ta täyt­tä­nei­tä suun­nit­te­lu­jak­son lo­pus­sa vuon­na 2027. Sik­si on ol­ta­va suun­ni­tel­ma, mi­ten elä­kei­käis­ten pal­ve­lu­tar­peen kas­vuun vas­ta­taan.

Maan hal­li­tus pet­ti lu­pauk­sen­sa ol­la kos­ke­mat­ta eläk­kei­siin. Heti aluk­si eläk­keen­saa­jan asu­mis­tu­et jää­dy­tet­tiin, tu­keen ei tule vuo­sit­tai­sia in­dek­si­ko­ro­tuk­sia.

Ke­hys­rii­hes­sä hal­li­tus päät­ti alen­taa elä­ke­läis­ten toi­meen­tu­loa ki­ris­tä­mäl­lä ve­ro­tus­ta. Pur­ra (ps) sa­noo sen kos­ke­van vain hy­vä­tu­loi­sia: on­ko 1900 eu­roa/kk brut­to­e­lä­ket­tä saa­va hy­vä­tu­loi­nen?

Ylei­sen alv:n ko­ro­tuk­sen ai­heut­ta­ma kaik­kien hin­to­jen nou­su is­kee pa­has­ti pie­ni­tu­loi­siin, myös elä­ke­läi­siin. Alv:n suh­teel­li­nen osuus me­nois­ta on yli kak­sin­ker­tai­nen kah­des­sa alim­mas­sa tu­lo­kym­me­nyk­ses­sä ver­rat­tu­na kah­teen ylim­pään. Toi­sin kuin hal­li­tus väit­tää, hin­to­jen nou­su kos­kee myös ruo­kaa, lääk­kei­tä ja hen­ki­lö­kul­je­tuk­sia. Ei ruo­ka sin­ne kaup­paan il­mes­ty suo­raan pel­lol­ta, ei­vät­kä lääk­keet ap­teek­kiin teh­taal­ta ja bus­sit­kin tar­vit­se­vat polt­to­ai­net­ta.

Ter­vey­den­huol­lon mak­su­jen ko­ro­tuk­set kos­ke­vat suu­rel­ta osin elä­ke­läi­siä. Tu­lee va­lin­to­ja, os­tan­ko ruo­kaa vai käyn­kö lää­kä­ris­sä.

Hal­li­tuk­sen toi­met li­sää­vät elä­ke­läis­köy­hyyt­tä. Tu­lem­me nä­ke­mään ka­tast­ro­fe­ja.

Eläk­keen­saa­jien Poh­jois-Kar­ja­lan pii­ri

ke­vät­ko­kouk­sen kan­na­not­to 18.4.2024