Hyvinvointialueet ovat haasteellisessa tilanteessa. Ainoa mahdollinen selviy­ty­mis­st­rategia on tutkimustietoon perustuvan tilannekuva-arvion tekemisen jälkeen lähteä rohkeasti rakentamaan uutta.

Jos sor­ru­taan epä­re­a­lis­ti­siin toi­vei­siin, on suu­ri ris­ki, et­tä ”upo­taan suo­hon”. Jos kui­ten­kin on­ni yl­lät­tä­väl­lä ta­val­la pot­kai­see ja ta­pah­tuu suu­ria myön­tei­siä yl­lä­tyk­siä, ne voi­daan ot­taa mie­li­hy­vin vas­taan. Epä­re­a­lis­tis­ten toi­vei­den va­raan ei kui­ten­kaan voi­da toi­min­taa ja ta­lout­ta ra­ken­taa.

Poh­jois-Kar­ja­lan hy­vin­voin­ti­a­lu­een tu­le­vai­suu­den kan­nal­ta kak­si kes­keis­tä reu­na­eh­toa ovat ta­lous ja hen­ki­lös­tön riit­tä­vyys.

Uut­ta ra­haa ei val­ti­o­val­lan ta­hol­ta ole tu­los­sa, mut­ta yh­tei­nen vai­kut­ta­mis­vies­tim­me tu­lee ol­la, et­tä ra­hoi­tus­lain siir­ty­mä­ta­sauk­seen liit­ty­vä epä­oi­keu­den­mu­kai­suus kor­ja­taan. En­si vuo­den ai­ka­na maan hal­li­tus ot­taa ra­hoi­tus­lain tar­kas­te­lun yh­tey­des­sä kan­taa myös Poh­jois-Kar­ja­lan hy­vin­voin­ti­a­lu­een ta­lout­ta hei­ken­tä­vään siir­ty­mä­ta­sauk­seen. Jos ra­hoi­tus­la­kia saa­daan kor­jat­tua, ta­lous­ti­lan­teem­me pa­ra­nee. Nyt on yh­tei­sen vai­kut­ta­mi­sen paik­ka ja ai­ka.

Ra­hoi­tus­haas­teen li­säk­si, toi­nen haas­teem­me on hen­ki­lös­tö­va­je. Tämä on­gel­ma kos­kee koko Suo­mea. Poh­jois-Kar­ja­lan hy­vin­voin­ti­a­lu­een veto- ja pi­to­voi­ma ovat pa­ran­tu­neet vii­me ai­koi­na, mikä nä­kyy muun mu­as­sa työ­voi­man saa­ta­vuu­den pa­ra­ne­mi­se­na ja hen­ki­lös­tön läh­tö­vaih­tu­vuu­den vä­hen­ty­mi­se­nä. Sel­vi­tys­ten mu­kaan 71 pro­sent­tia hen­ki­lös­tös­tä on val­mis suo­sit­te­le­maan hy­vin­voin­ti­a­lu­et­ta työ­paik­ka­na.

Jos sor­ru­taan epä­re­a­lis­ti­siin toi­vei­siin, on suu­ri ris­ki, et­tä ”upo­taan suo­hon”.

To­si­a­sia on kui­ten­kin se, et­tä hen­ki­lös­tö­ti­lan­ne ei mil­lään toi­men­pi­teil­lä pa­ra­ne niin pal­joa, et­tä voi­sim­me jat­kaa toi­mi­no­ja ny­kyi­sil­lä toi­min­ta­ta­voil­la. So­si­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­ri­ön ar­vi­on mu­kaan so­te­a­lan työ­voi­ma­va­je on Suo­mes­sa vä­hin­tään 18 000 hen­ki­löä. Ke­van ar­vi­ot ovat tä­tä­kin suu­rem­mat. Sa­mal­la työn­te­ki­jöi­den elä­köi­ty­mi­nen kiih­tyy no­pe­as­ti lä­hi­vuo­si­na. Seu­raa­van kym­me­nen vuo­den ai­ka­na Suo­mes­sa elä­köi­tyy lä­hes 13 000 sai­raan­hoi­ta­jaa ja yli 18 000 lä­hi­hoi­ta­jaa.

Nuor­ten ikä­luo­kan pie­ne­ne­mi­nen tar­koit­taa sitä, et­tei so­si­aa­li- ja ter­vey­sa­lan am­mat­tei­hin rii­tä hen­ki­lös­töä niin pal­jon kuin en­nen. Kou­lu­tus­paik­ko­jen li­sää­mi­nen ja työ­pe­räi­nen maa­han­muut­to kor­jaa­vat ti­lan­net­ta vain osit­tain.

Toi­von, et­tä sekä kan­sa­lai­set et­tä päät­tä­jät voi­sim­me us­koa ja hy­väk­syä edel­lä mai­ni­tut to­si­a­si­at tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­sen pe­rus­tak­si. Nyt tar­vi­taan luo­vuut­ta, tu­le­vai­suus­vii­saut­ta ja vas­tuul­lis­ta pää­tök­sen­te­koa. Oi­kein toi­mi­mal­la ja vas­tuul­li­sia pää­tök­siä te­ke­mäl­lä voim­me var­mis­taa so­si­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lut kai­kil­le poh­jois­kar­ja­lai­sil­le myös tu­le­vai­suu­des­sa. Tar­ve­pe­rus­tei­suus sekä tut­ki­mus­tie­toon pe­rus­tu­va vai­kut­ta­vuus­tie­to pal­ve­lu­jen mää­rit­te­lys­sä on ai­noa eet­ti­ses­ti kes­tä­vä tapa mää­ri­tel­lä myös pian pää­tök­sen­te­koon tu­le­va pal­ve­lu­verk­ko. On epä­eet­tis­tä lu­va­ta kan­sa­lai­sil­le sel­lais­ta, mitä ole­mas­sa ole­van tie­don pe­rus­teel­la ei voi­da to­teut­taa.

Myös val­ti­on­va­rain­mi­nis­te­riö edel­lyt­tää, et­tä jo­kai­sel­la hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­la on re­a­lis­ti­nen ja to­teut­ta­mis­kel­poi­nen muu­to­soh­jel­ma ta­lou­den ta­sa­pai­not­ta­mi­sek­si vuo­den 2026 lop­puun men­nes­sä ja sii­nä pal­ve­lust­ra­te­gia ja -verk­ko ovat avai­na­se­mas­sa.

Mer­ja Mä­ki­sa­lo-Rop­po­nen

Poh­jois-Kar­ja­lan hy­vin­voin­ti­a­lu­een val­tuus­ton pj.